Kostråd till dig som är gravid

När du har fått reda på att du är gravid är där en del saker du bör tänka på. En viktig sak är den mat du får i dig. Barnet i magen behöver rätt näring för att växa och utvecklas som det ska.

När du är gravid är barnet i magen din kropps största prioritet. Detta gör att kroppen primärt kommer att säkerställa att fostret får den näring det behöver och sen får du det som är över. För att du och barnet ska må bra är det viktigt att du får i dig mer näring än tidigare under graviditeten. Du ska dock tänka på att det är mer näring du behöver, inte mer kalorier.

Enligt Livsmedelsverket så ska du som är gravid följa bland annat dessa kostråd:

  • 500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre frukter
  • fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan
  • lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag
  • Nyckelhålsmärkt matfett på smörgåsen och olja eller flytande matfett till matlagning, gärna med rapsolja
  • kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.

Hur mycket ska du äta under graviditeten?

Du behöver som gravid inte äta mycket mer än tidigare. Det du behöver är främst näring, dvs vitaminer och mineraler. När du är gravid behöver du inte äta mycket mer än tidigare. Det rekommenderas att du äter ungefär såhär mycket extra mat:

  • Månad 1–3: En frukt
  • Månad 4–6: Ett matigt mellanmål och en frukt
  • Månad 7–9: Två matiga mellanmål och en frukt

Vitaminer och mineraler under graviditeten

Under graviditeten är det många blivande mammor som oroar sig över om de får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Hur säkerställer du då att du får i dig tillräckligt med näring när du är gravid.

Det bästa är om du försöker att få i dig tillräckligt via maten du äter. Välj gärna mat som är rik på vitamin D, omega 3-fett, folsyra och järn. Detta är alla ämnen som är extra viktiga under denna period.

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna inom barn och familj: