Barn måste träna mer

Förr pratades det ofta om att träning med vikter och belastning var farligt för barn. Ofta sades det att barn kunde stanna i växten. Idag finns det istället forskare som säger att barn behöver styrketräna för att deras kroppar ska hålla. Orsaken är att barn är alldeles för stillasittande.

Inaktiva barn måste träna

Idrottsprofessorn Michail Tonkonogi hävdar att barn pga mindre spontanidrott och utelek inte får den fysiska skolning som de behöver för att undvika skador eller behålla hälsan längre fram i livet. Han säger därför att styrketräning för unga därför har svängt från skadligt till nyttigt. Denna ståndpunkt är ifrågasatt av en del forskning, men allt fler har svängt i frågan.

Träning och rörelse bygger en stark kropp för framtiden

För de minsta barnen, innan puberteten, så blir inte musklerna så mycket större. Detta innebär dock inte att de inte kan bli starkare. Även barn som inte ännu kommit i puberteten kan bli upp till 30% starkare till följd av att nervkopplingen blir bättre vid träning. Den ökade styrkan gör i sin tur att barn bättre utvecklar sin kroppskontroll och får rätt rörelsemönster, vilket är svårare senare i livet.

Med träning menas dock inte tyngdlyftning och träningen behöver inte alls innehålla skivstänger eller hantlar – det går lika bra med den egna kroppen som vikt. Situps, armhävningar, pullups, utfall mm är bra övningar. Lek som innehåller ”träning” är också bra för kroppen såsom parkour eller traditionell trädklättning.

Michail Tonkonogi hävdar att träning i unga år har långsiktiga effekter. Barnet kommer att få bättre förutsättningar för resten av sitt liv. Samma sak gäller kardiovaskulär hälsa och goda motionsvanor generellt.

Nya rekommendationer

För drygt två år sedan kom det nya rekommandation om hur aktiva barn bör vara. Interntionellt har det kommit rekommendation om att styrketräning är bra och kan minska skaderiskerna, bland annat för knäna. De svenska rekommendationerna som nu gäller för barn är;

En timmes rörelse om dagen plus tre timmar svettig träning i veckan är nu målet. Inte ens hälften av killarna rör sig tillräckligt, och för tjejerna är det ännu värre, bara en femtedel klarar målet en timme om dagen.

Källa:svt.se